SKONTRUM
Kuratorka: Agnieszka Tarasiuk
Współpraca: Aleksandra Janiszewska, Michał Suchora
Słowo SKONTRUM oznacza inwentaryzację muzealiów, porównywanie stanu faktycznego z zapisami w księgach inwentarzowych. Nazywając wystawę terminem wywodzącym się z praktyki muzealnej, jej autorzy zwracają uwagę na skład gromadzonej od 150 lat kolekcji rzeźby Muzeum Narodowego w Warszawie oraz funkcjonowanie samej instytucji muzeum. Pokazują sekretne życie zabytków, które zazwyczaj toczy się poza zasięgiem wzroku zwiedzającego — w magazynach i pracowniach konserwatorskich. Wystawa zbudowana z niemal pięciuset rzeźb staje się ekspresyjną instalacją. We wnętrzach Królikarni ustawiono tyle figur, ile wytrzymają stropy pałacu: chrześcijańskich świętych, bohaterów mitologicznych, arystokratów, mężów stanu i alegorie pojęć abstrakcyjnych. Pozbierano destrukty i ułomki — ręce, torsy, nosy. Odkurzono projekty pomników i maski pośmiertne. Dzieła wybitne sąsiadują z obiektami kultu, efektami chwilowych mód czy wytworami propagandy kolejnych systemów politycznych. Tak pomyślana ekspozycja zachęca widza do szukania własnych narracji. Każdy rodzaj refleksji jest równie uprawniony — polityczny, estetyczny, egzystencjalny czy metafizyczny.
O reinterpretację kolekcji rzeźby i kondycji muzeum zostali też poproszeni artyści współcześni: Agnieszka Polska czyta muzealne dokumenty; Nicolas Grospierre fotografuje rzeźby uśpione w magazynach; Jan Szewczyk filmuje tajemnicze zabiegi konserwatorskie, jakim poddawane są dzieła sztuki. Czynny udział w wystawie biorą też muzealni konserwatorzy. Odkrywając to, co zazwyczaj dzieje się za kulisami muzeum, SKONTRUM włącza się jednocześnie w dyskusję nad misją, strategią działania i obecną kondycją instytucji sztuki.
Wystawie towarzyszyć będą koncerty, spotkania z artystami, kuratorami i muzealnikami, warsztaty artystyczne dla dzieci i dorosłych.