Yusaku Kamekura, Global Eye '69 – Good Design Exhibition, 1969
Prezentowany plakat jest kwintesencją japońskości. Ta niezwykle oszczędna, minimalistyczna kompozycja wykorzystuje elementy malarstwa zen (tuszem na higroskopijnym, papierowym podłożu), zestawiając swobodę precyzyjnie przewidzianych i zaplanowanych malarskich gestów z pewną dozą sztywności i sztuczności form designerskich. Podobne relacje zachodzą tu pomiędzy wywiedzioną z japońskiej kaligrafii typografią, a zastosowaną równolegle typografią łacińską.
Wspomniana „walka przeciwieństw” znajduje najpełniejsze i najsubtelniejsze odzwierciedlenie we wzajemnej relacji wszystkich elementów kompozycji na całkowicie płaskiej powierzchni plakatu założonej turkusowo-błękitną aplą. Pozornie ten wyważony, statyczny układ, został podporządkowany osiom symetrii obrazu. Nic bardziej mylnego. Gdy przyjrzymy się pracy wnikliwiej, dostrzeżemy, że niemal wszystkie jej części składowe są nieznacznie poprzesuwane względem obu osi, tworząc zdecydowanie bardziej naturalną i preferowaną przez Japończyków kompozycję asymetryczną z ledwie zaznaczonym, dostojny, acz dostrzegalnym ruchem.
Jacek Szelegejd