Melchior Imboden, Helvetica is to typeface as Toblerone is to chocolate. Alan Fletcher, 2008
Plakat szwajcarskiego grafika średniego pokolenia Melchiora Imbodena jest niejako ucieleśnieniem mariażu designu z typografią (a więc tych dwóch solidnych podstaw, na których opiera się plakat szwajcarski). Całą płaszczyznę pracy wypełnia inicjał złożony z dwóch nałożonych na siebie i wzajemnie przenikających się liter – czarnej „T” (typeface – typografia) oraz białej „H” (helvetica – krój klasycznego, jednoelementowego pisma typograficznego, jakim zresztą zapisano oba inicjały i wszystkie pozostałe teksty umieszczone na plakacie). Wzajemna relacja tych dwóch całkowicie dwuwymiarowych znaków wprowadza w płaszczyznę plakatu napięcia wywołujące efekt przestrzenności oraz efekty świetlne, dodatkowo wzmacniające iluzję trzeciego wymiaru. Już zatem główny wizualny motyw dzieła jest praktyczną demonstracją tego, co można osiągnąć za pomocą nawet najprostszych środków, dzięki mistrzowskiemu opanowaniu warsztatu.
Nadrukowany w kontrze na poprzeczce litery „T” cytat z Alana Fletchera – jednego ze znakomitych grafików angielskich, szczególnie zasłużonego dla designu i typografii – w aforystyczny sposób podkreślający znaczenie „helvetiki”, jest tylko uwypukleniem tego, co zademonstrował Szwajcar w konkretnym działaniu.
Jacek Szelegejd