Zwycięzcy | 25. MBP
Jury konkursu „Plakat – remediacje” wybrało 10 najlepszych prac, które zaprezentowane zostaną na wystawie głównej w ramach 25. Międzynarodowego Biennale Plakatu w Warszawie. W jubileuszowej edycji prace konkursowe przygotowano z zastosowaniem nowoczesnej technologii jaką oferują media dynamiczne. Tematem konkursu były animacje klasycznych plakatów, nagradzanych w poprzednich edycjach Międzynarodowego Biennale Plakatu w Warszawie.
Decyzją jury, w składzie: Magdalena Frankowska, Agata Szydłowska, Grzegorz Laszuk, na wystawie głównej swoje prace zaprezentują:
Jonas Zieher, Stuttgart / Niemcy
za animację plakatu Miltona Glasera, Dylan
Mateusz Kokot, Poznań / Polska
za animację plakatu Marion Diethelm, Text, Buchstabe, Bild
Claudia Rosa Malecka, Georgsmarienhütte / Niemcy
za animację plakatu Romana Cieślewicza, Gdy rozum śpi
Aleksandra Lekszycka, Warszawa / Polska
za animację plakatu Jacqueline S. Casey, Corners - Painterly and Sculptural Work
Tomasz Sroka, Warszawa / Polska
za animację plakatu Alain Le Quernec'a, Attention: Au Début Hitler Faisait Rire
Ihar Kliashchuk, Mińsk / Białoruś
za animację plakatu Finna Nygaarda, Save the Human Right
Michal Tadeusz Golański, Rzym / Włochy
za animację plakatu Shin Matsunagi, Love, Peaceand Happiness
Ivan Volyanskyi, Zaporoże / Ukraina
za animację plakatu Tahamtana Aminiama, … And Our World is Still Alive
Michał Wojtasik, Tulce / Polska
za animację plakatu Shaghayegh Fakharzadeh, Immigration, Fear or Hope?
Ivan Pronin, Moskwa / Rosja
za animację plakatu Małgorzaty Gurowskiej, Welcome To Paradise III
Nagrodę główną konkursu w ramach25. Międzynarodowego Biennale Plakatu w Warszawie otrzymują ex aequo:
Mateusz Kokot, za animację plakatu Marion Diethelm „Text, Buchstabe, Bild”
Tomasz Sroka, za animację plakatu Alain Le Quernec „Attention: Au Début Hitler Faisait Rire”
O przyznaniu nagrody głównej tym dwóm autorom zdecydowało świeże i nowoczesne podejście do zaproponowanego tematu: rozwijające wątki animowanego plakatu, reinterpretujące go przy zachowaniu jego oryginalnych znaczeń.
Poniżej przedstawiamy pełną treść werdyktu Jury.
Jury poddało ocenie 398 prac nadesłanych przez 240 uczestników. W ocenie jury poziom prac był wyrównany. W zdecydowanej większości warunki konkursowe zostały spełnione, a nadesłane wypowiedzi artystyczne odpowiadały na temat konkursu. Przy wyborze najlepszych prac, które mają być zaprezentowane na wystawie w ramach 25 Międzynarodowego Biennale Plakatu, jury brało pod uwagę – poza kryteriami technicznymi – następujące aspekty: oryginalność podejścia, struktura narracyjna pracy, wartość artystyczna, twórcze podejście do tematu plakatu wyjściowego. Jury było szczególnie zainteresowane wyodrębnieniem prac, które opowiadają historię, która ma swój początek, rozwinięcie i puentę. Jednocześnie szukało wypowiedzi, które – uwzględniając i zachowując oryginalne znaczenie plakatu – proponowały jego rozwinięcie, reinterpretację, nowe odczytanie. Jury jednomyślnie zdecydowało o podzieleniu nagrody głównej między dwóch uczestników: Tomasza Srokę za animację do plakatu Alain Le Quernec „Attention. Au Début Hitler Faisait Rire” i Mateusza Kokota za animację do plakatu Marion Diethelm „Text, Buchstabe, Bild”, w uznaniu oryginalnego podejścia do tematu i poziomu artystycznego zgłoszonych przez nich prac.
Spośród nadesłanych prac wyróżniono po jednej lub dwóch propozycjach bazujących na każdym z zaproponowanych uczestnikom tematów. W każdym wypadku filmy te wykraczają poza prostą animację grafiki wyjściowego plakatu, oferując dodatkowy aspekt narracyjny. Wszystkie wyróżnione propozycje w sposób twórczy wykorzystują aspekt czasu, który pozwala na wprowadzenie elementu rozwijającej się opowieści. Rezultaty konkursu, zdaniem jury, pokazują duże możliwości zaproponowanego uczestnikom medium, co pozwala sądzić, że ruchoma grafika może stać się równoprawnym w stosunku do tradycyjnego projektowania graficznego, środkiem komunikacji wizualnej.
Jury skończyło obrady 18 maja 2016, w składzie: Magdalena Frankowska, Agata Szydłowska, Grzegorz Laszuk.